Student Life as Unitenians

Assalammualaikum dan hai semua,

Hari ini aku nak share pengalaman aku belajar di Universiti Tenaga Nasional aka Uniten



Kalau korang nak tahu, Uniten ni ada dua kampus.. first, main campus dia dekat bangi bersebelahan dengan IUKL. Lagi satu branch campus terletak di Muadzam Shah, Pahang. Ada macam-macam course yang ditawarkan oleh Uniten. Korang juga boleh pergi website Uniten untuk mengetahui lebih lanjut.

First of all, aku sebenarnya tak pernah terfikir pun nak masuk Uniten. Parents aku yang advise aku better masuk Uniten sebab dekat situ ada offer accounting course and aku pun ada basic account waktu belajar dekat sekolah. So, aku pun ok jelah. Esok harinya ayah aku bawa aku ke Uniten bangi untuk tanya lebih lanjut pasal Uniten dekat bahagian admin. Aku mula-mula ingatkan Uniten ada satu dekat bangi je...rupa-rupanya ada cawangan dia dekat Pahang. Bila aku dapat tahu course yang aku pilih tu dekat Pahang. Aku terkejut jugaklah sebab baru je ingat nak duduk rumah and tak perlu duduk hostel dia. Tapi aku rasa bukan aku sorang je ingat Uniten ada kat bangi, kawan-kawan aku yang lain pun fikir yang sama jugak. Tak boleh blah bila pakcik admin tu sebut Bandar Muadzam Shah, aku ingatkan bandarlah tempatnya. Aku ni dahlah tak pernah duduk jauh dari rumah, sebab sekolah harian je so tak pernah duduk asrama. Lepas dah decide nak masuk Uniten, mulalah beli barang-barang keperluan and prepare mental dan fizikal untuk masuk universiti ni. Risau jugaklah.

Waktu mula-mula sampai dekat Muadzam Shah ni, apa yang aku nampak ialah sekelilingnya hutan so takdelah bandar sangat sampai ada mall ke apa. Tapi dah lama duduk sana, dah mulalah sayang Muadzam Shah sebab banyak kenangan dekat sana. Ada banyak jugaklah perubahan Muadzam Shah dapat aku tengok. Dulu takde Marrybrown, sekarang ni ada dah Marrybrown, kedai DIY, lagi macam-macam lah. Aku ni kira ok jugaklah sampai Muadzam dah ada KFC...sebab senior kata dulu-dulu dorang belajar mana ada KFC semua tu. Agak kesian jugaklah dorang. Selain Uniten, ada sekolah MRSM, Kolej Vokasional, Politeknik, Hotel Tong Villion..hotel ni aku tak pernah duduk tapi pernah makan kat sana. Sedap jugaklah makanan dia. Tapi Muadzam Shah ni takde mall so tak dapat nak tengok wayang ke apa. Memang tempat belajarlah. Kalau nak tengok wayang, kitorang biasanya pergi Segamat or Kuantan. Lagi satu kalau korang teringin nak pergi pantai, selain kuantan...dekat Rompin pun ada pantai jugak. Best jugaklah. Lepas tu kalau teringin nak hiking, korang boleh pergi ke Bukit Ridan. Nak melihat suasana Muadzam Shah dan merasai sejuk kabus dekat situ. Pastu korang patut singgah ke satu tempat ni, kitorang panggil tempat tu sebagai New Zealand Muadzam Shah sebab suasana dia macam dekat NZ. Dekat situ ada ladang lembu Farm Fresh Milk tu. Susu tu sedap gila. Pastu ada tempat famous jugaklah, student suka pergi situ...nama tempat tu Tasik Biru dekat Bukit Ibam. Tasik tu jadi biru sebab ada bahan toksik dalam tu. Orang kata dulu tu tempat lombong.



Gambar dekat sebelah kiri ni dekat farm fresh.

Dah 5 tahun aku belajar dekat Uniten. Setahun untuk Foundation in Accounting and 4 tahun untuk Bachelor of Accounting. Aku intake 2014/2015 bulan May waktu masuk Uniten. Ramai jugaklah masuk Uniten. Dorang buat orientasi dekat auditorium. Besar jugaklah auditorium ni. Waktu orientasi tu semua kena bangun pagi dalam pukul 5 lebih camtulah. Tak silap akulah. Macam-macam aktiviti fasi-fasi kitorang buat sampaikan ada fashion show menggunakan surat khabar. Hahahaha..akulah jadi mangsanya. Lagi ada menyanyi, menari and of course dorang akan bawa budak-budak baru masuk pergi tour satu Uniten. Senanglah student nak tahu, kan tak pasal-pasal sesat pulak nanti. Pastu balik dari orientasi dalam pukul 12 malam camtu..dahlah kena bangun pagi-pagi. Seminggu jugaklah kitorang orientasi. Penginapan Uniten ni memang bestlah sebab tandas dekat dalam rumah. Rumah dia ala-ala macam apartment. Ada dua bilik, dua bilik air untuk shower dan tandas, lagi ada beranda so senanglah korang nak sidai baju, meja makan, rak kasut dan ada dapur. Menarik kan. Selesalah untuk student. Dulu waktu aku foundation, rumah ada 6 orang so satu bilik tu ada 3 orang. Dalam bilik tu ada satu katil single and satu lagi katil double. Tapi sekarang ni Uniten dah buat perubahan untuk penginapan student. Dekat sana penginapan terbahagi kepada 3. Untuk perempuan, desasiswa Ilmiah. Untuk budak lelaki, desasiswa Bestari pastu ada lagi satu Desasiswa Harmoni. Kalau desasiswa Harmoni tempat dia ada lelaki dan perempuan. Blok 1, 2 dan 3 perempuan. Kalau untuk lelaki blok 4. Tak silap akulah. Tapi sekarang ni desasiswa Harmoni tak buka dah sebab ada lagi kosong dekat Desasiswa Ilmiah dan Bestari. Dapat jugaklah aku merasa duduk dekat desasiswa Harmoni sebab masa tu budak perempuan kena pindah sama ada ke Bestari or Harmoni sebab Ilmiah waktu tu tengah buat renovation. So aku pilih Harmoni. Lepas renovation dah siap, barulah boleh pindah semula ke Ilmiah. Cantiklah dorang ubah rumah tu, ada yang tukar perabot semua.



Ni ruang tamu lepas renovate dekat Ilmiah. Lepas tu dalam bilik ada 2 katil je. Dulu 6 orang untuk housemates sekarang dah jadi 4 orang housemates. Lepas Uniten dah renovate penginapan jadi baru, ada 3 jenis bilik yang berbeza. First, premium. Premium ni advanced sikit sebab dalam bilik tu ada air conditioner, lagi ada heater dalam shower dan sebagainya. Second, Deluxe. Deluxe ni rumah dia takdelah ada air conditioner tapi perabot dia banyak jugaklah tukar..macam meja study, meja makan baru , almari baru pastu bilik air memang cantiklah. Next, superior. Superior tak banyak sangat ubah cuma dia tukar meja makan, sofa pun baru dan sebagainya. So setiap harga untuk bilik ni memang berbeza mengikut jenis bilik kita ambil. Cuma premium ada dekat desasiswa Bestari je. Dekat Ilmiah takde bilik premium. Kalau dalam gambar sebelah kiri ni, tu bilik superior. Selesa je dan harga dia murah sikit berbanding bilik lain. Pastu rumah dia warna pink 😊





To be continued....

Comments

  1. Hai.. saya nk tanya more about foundation in accounting boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, sorry for the late reply. Ada masalah nak comment. Dia jadi error bila click comment. Sekarang dah okay. Kita ada post tentang life as a foundation student. Nanti bolehlah baca.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts